Teuge bestaat dit jaar 90 Jaar!

De route die wij normaliter met de bus rijden staat natuurlijk niet voor 100% vast en zal afhankelijk van de dag en het weer kunnen worden aangepast. In het weekend zullen er vaak zweefvliegen activiteiten zijn, parachute worden gesprongen en reclamesleepjes worden opgepikt en afgegooid. Echter als het weer slecht is en door de weeks zijn deze activiteiten er juist vaak niet. Dan zal er bijvoorbeeld wat meer tijd bij Hangar One en E-Deck kunnen worden besteed.

Met de Havendienst, Skydive Teuge, E-Deck en Hangar One zijn gesprekken geweest en weet men van ons bestaan en de bezoeken af. Toch is het raadzaam om deze partijen altijd even kort van tevoren nog een keer te informeren.


De te rijden route kan er als volgt uitzien.
Hierbij is uitgegaan om te starten bij Take-off.
1.
De bus parkeren naast het Paracentrum (plattegrond nr.1)
2.
Vanuit Take-off loop je via het toegangshekje en sla je linksaf naar het platform voor de hangar van de MZA.
a.
Uitleg geven over ontstaan van vliegveld Teuge
b.
Vertellen over het eerste gebouw op Teuge nml. Take-off
c.
MZA uitleggen en vliegtuigen laten zien
3.
Door de hangardeur naar binnen bij SAS
a.
Vliegtuigen laten zien bijv. Cirrus t.o.v. Cessna 172
b.
Vertellen wat SAS zoal doet opleidingen, rondvluchten, brandweervluchten, etc.
c.
Yellow wings laten zien (sleutel ligt boven bij administratie)
4.
Via de achterdeur van SAS naar de toegangsdeur van het Paracentrum
a.
Direct na binnenkomst is rechts in de gang toegang tot het “kijkcentrum”
b.
Doorlopen naar bar/restaurant
c.
Hierna kan men buiten op terras alles goed zien
d.
Cessna Caravan bekijken (vanaf afstand)
5.
Het Paracentrum aan de voorkant verlaten en naar links lopen waar de bus om de hoek staat.
a.
Instappen en vertellen dat wij een stukje over het veld gaan rijden
6.
Met de bus rijden naar Slagboom & Peeters
a.
Vaak staan hier diverse vliegtuigen buiten zoals de Cessna Citation
b.
Uitleg over activiteiten van Slagboom & Peeters
7.
Via de taxiway rijden naar het platform voor de zwevers (plattegrond nr. 2)
a.
Hangar waar ophaalwagens, motorzwever en gyrocopter staan.
b.
Bij zwevers kijken naar werkplaats en clubhuis.
c.
Indien mogelijk doorlopen naar garage (Duitse bunker) waar lier e.d. staat.
d.
Als hangar van zwevers open is naar zweefvliegtuigen
e.
Rijdend materiaal van vliegveld
f.
Van de Bunte met Pipercups en zelfbouw van Aviatiel
8.
Rijden naar de ronde hangar (plattegrond nr. 3)
a.
Unieke hangar met ronddraaiend plateau zodat vliegtuig altijd vooraan staat
9.
Doorrijden naar het tankplatform en luchthaven (plattegrond nr.4)
a.
Ultieme mancave hangaar 61 van Goof
b.
Tankplatform met JetFuel en AVGas
c.
Luchthaven gebouw
d.
Vliegtuigsuite (voormalig regeringstoestel Il18 van Erich Honceker
10.
Rijden naar Hangar One (plattegrond nr. 5)
a.
Via achterkant naar binnen en direct rechts de trap op naar 1e etage om vanaf de balustrade Hangar One te bekijken
11.
Doorrijden naar E-Deck (plattegrond 6)
a.
In de hangar kan men de elektrische vliegtuigen en event locatie bekijken
b.
Op platform oplaadpalen en container met accu’s
c.
Op dak ca. 500 zonnepanelen (worden er 700)
12.
Als het niet druk is naar run-up runway 26 (plattegrond 7)
13.
Langzaam terugrijden via taxiway naar Take-off

Dit is alleen maar de gebruikelijke route die wij rijden met wat summiere info. Zoals jullie weten is er zoveel meer te vertellen over het verleden en heden zoals het ontstaan van het vliegveld in 1936, de oorlogsjaren, de bunkers, de huisvestiging van de Molukkers, de verharding van de baan, de uitbreiding naar 1199 meter, E-deck, etc.